2009/12/13

Klimatforum


När världens klimatförhandlare samlas på FN:s femtonde klimattoppmöte - COP15 finns jag på plats i stan! Åtminstone i två dagar. Det har varit intressanta dagar med demonstrationer, konsert, luciatåg (!) och föreläsningar. Jag sitter just nu vid min laptop i sällskap med tjugotal andra skrivande, läsande och bloggande människor i DGI-byen där klimatforum är.

Photographer © 2009 Mark Knudsen/Klimaforum09

Tidigare i dag var jag på föreläsningen ”Climate Justice and Gender”, en av de föreläsningar jag sett mest fram emot här på ”Klimaforum 09”. Föreläsningssalen var till min stora besvikelse helt full när vi kom dit, enbart ett trettiotal personer fick plats. Vi som inte fick möjlighet att sitta, fick stå utanför, precis vid ett fik där ljudnivån var hög. Tyvärr hade inte talarna, Lars Ohly och Rickard Warlenius från Vänsterpartiet, Ung Vänster och Vänsterns studentförbund, någon mikrofon, vilket resulterade i att man inte kunde uppfatta ett ord av vad som sades. Det blev därför en väldigt kort föreläsning för mig och min vän Emma. Det märkes att de fanns ett stort intresse för den här föreläsningen eftersom så många stod utanför och försökte lyssna. Varför ordnade de inte en större lokal till den här föreläsningen, och microfoner? Riktigt synd för oss som ville lyssna.

Lite senare på dagen såg jag föreläsningen ”Manifesto on climate change and the future of food security” i organge hall inne på klimat forum. Det var en slags paneldiskussion om klimatförändringarna och och ”the future food security”. En av talarna var Vandana Shiva. Hon uppmanade oss till att läsa manifestet ”manifesto on the future of seeds”, och sa att ”läs manifestet på tåget, på resan, hemma, på cykeln!” och skrattade. Jag tog ett orange manifest och ska försöka läsa det när jag får tid!

Photographer © 2009 Mark Knudsen/Klimaforum09


Jag önskar att jag hade kunnat klona mig själv under de här dagarna, så jag hade kunnat gå på fler föreläsningar, men jag fick nöja mig med ett par stycken. Det har varit riktigt inspirerande att vara i Köpenhamn, i demonstrationståget och på Klimat forum. Jag är väldigt glad att jag åkte, men samtidigt missnöjd över att jag inte kunnat delta under hela veckan. Men that´s life!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar