2010/01/05

Bara det nödvändigaste



Jag har insett att jag inte behöver så mycket prylar. Under hela 2008 har jag gjort mig av med saker, allt som jag verkligen inte behöver och VILL ha. Alla skivor/böcker/filmer i mitt hem ska helst vara favoriter, till och med saker som jag fått och som jag inte använder, har nytta av eller tycker om, försöker jag göra mig av med. Nu har jag ju en extra poäng med denna utrensning. Eftersom jag säkerligen kommer flytta ett par gånger inom det närmsta decenniet så vill och kan jag inte ha hur mycket möbler och prylar som helst. Jag spar tid och energi på att bara ha det nödvändigaste.

Alla prylar ska ha en funktion och helst användas ofta och inte bara ligga och ta onödig plats. Jag investerar i kvalité, hellre få prylar med ett större värde, än mycket skit. Att göra sig av med saker och tänka till,"behöver jag den här, och det där?", "detta kanske någon annan kan ha bättre nytta av?" osv, är verkligen skönt och välbehövligt. Jag köper hellre en viss sak en gång om året som jag verkligen vill ha, än hetskonsumerar på alla stressiga reor.

Saker kostar tid och energi. Konsumtion kostar energi. Om man tar Karl Marx citat "religionen är ett opium för folket" och byter ut religionen mot konsumtionen så får vi ett nytt citat som stämmer bättre överens med människan i dag. Så gott som alla ägnar sig åt konsumtion, det är liksom något som man inte kommer undan. Fast det beror ju på. Jag tänker på den amerikanska journalisten Judith Levine som hade ett köpfritt år med sin man. "Materiellt kommer vi överleva. Det är mitt minsta bekymmer" skriver hon i boken Not Buying It. My Year Without Shopping, som är utformad som en slags dagbok. Kanske borde man prova något liknande? Det vore nog väldigt nyttigt. Att börja med en köpfri månad där man bara får handla mat och andra livsnödvändigheter, och sedan öka på till ett halvår, ett år, skulle nog göra att många fick lite perspektiv på vad som verkligen är livsnödvändigt i livet.
Nu ska jag läsa vidare i "Lev enklare - idéer för en hållbar livsstil", som jag skrev om i går! Läs den du med!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar